Het ondersteuningsaanbod omvat de begeleiding, voorzieningen en expertise die een school of samenwerkingsverband beschikbaar heeft om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben passend onderwijs te bieden. Het gaat hierbij om ondersteuning op didactisch, pedagogisch, sociaal-emotioneel of fysiek gebied. Het ondersteuningsaanbod is onderdeel van het schoolondersteuningsprofiel, waarin staat beschreven wat de school zelf kan bieden en wanneer externe hulp nodig is.
Het doel van een goed ondersteuningsaanbod is dat alle leerlingen, ongeacht hun onderwijsbehoeften, zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit kan variëren van kleine aanpassingen in de klas tot gespecialiseerde begeleiding door intern begeleiders, gedragsspecialisten of externe experts. Denk bijvoorbeeld aan ondersteuning bij dyslexie, ADHD, ASS of taalontwikkelingsachterstanden.
Scholen zijn wettelijk verplicht om een duidelijk ondersteuningsaanbod te formuleren binnen het kader van passend onderwijs. Ouders moeten kunnen zien welke ondersteuning hun kind op school kan krijgen. Wanneer een school de benodigde ondersteuning niet zelf kan bieden, wordt er binnen het samenwerkingsverband gezocht naar een geschikte plek waar het kind beter tot zijn recht komt.
Een transparant en breed ondersteuningsaanbod draagt bij aan gelijke kansen en een inclusieve leeromgeving waarin iedere leerling zich gezien en ondersteund voelt.
Laatst geactualiseerd op 16 september 2025
