Wees welkom op het Onderwijsfestival 2025!

De vertaalcirkel

Dossier: alle informatie over De vertaalcirkel

De vertaalcirkel is een didactisch hulpmiddel dat wordt ingezet om leerlingen te helpen bij het begrijpen en oplossen van contextopgaven in het rekenonderwijs. Het doel is om de kloof tussen realistische situaties en formele rekentaal te overbruggen, waardoor leerlingen beter in staat zijn om verhaalsommen te vertalen naar wiskundige bewerkingen en omgekeerd.

De vertaalcirkel omvat verschillende representaties of 'vertalingen' van een rekenprobleem:

  1. Context of Verhaal: Het probleem wordt gepresenteerd in een herkenbare situatie of verhaal.

  2. Situatie Uitspelen: Leerlingen spelen de situatie na om het probleem tastbaar te maken.

  3. Tekening of Schets: Het maken van een visuele weergave van de situatie om inzicht te krijgen in de structuur van het probleem.

  4. Handelen met Materiaal: Gebruik van concrete materialen, zoals blokken of fiches, om het probleem fysiek te manipuleren.

  5. Getallenlijn of Schema: Het probleem wordt weergegeven op een getallenlijn of in een schema om relaties tussen getallen te verduidelijken.

  6. Kale Som of Bewerkingsformule: Het probleem wordt vertaald naar een abstracte wiskundige notatie zonder context.

Door systematisch tussen deze representaties te schakelen, ontwikkelen leerlingen een dieper begrip van rekenkundige concepten en leren ze flexibeler om te gaan met verschillende soorten opgaven. Dit proces bevordert niet alleen het rekenkundig inzicht, maar ook het vermogen om problemen op diverse manieren aan te pakken.

Het werken met de vertaalcirkel is met name effectief voor leerlingen die moeite hebben met het leggen van verbanden tussen contexten en bijbehorende rekenbewerkingen. Door regelmatig te oefenen met de verschillende vertalingen, kunnen deze leerlingen hun rekenvaardigheden en probleemoplossend vermogen aanzienlijk verbeteren. 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 20 januari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprongKleuters met een ontwikkelingsvoorsprong
 Medilex Onderwijs
De basis voor rekenvaardigheidDe basis voor rekenvaardigheid
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Wie is er bang voor wiskunde
Wie is er bang voor Wiskunde?
Dick van der Wateren
Vloeiend van groep twee naar drie
Vloeiend van groep 2 naar 3
Marleen Legemaat
Voorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders
Voorkom (ernstige) rekenproblemen, 7 aanraders
Gerard Bel

Onderzoek

wat de wetenschap ons leert over rekenvaardigheid
Wat de wetenschap ons leert over rekenvaardigheid
Nicole M. McNeil

Verdieping

Veelgestelde vragen over de vertaalcirkel
De vertaalcirkel
Ceciel Borghouts
Vertaalcirkel 3
De Vertaalcirkel 3 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts
Vertaalcirkel 1
De Vertaalcirkel 1 werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts
Vertaalcirkel 2
De Vertaalcirkel 2 Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars
Ceciel Borghouts
De vertaalcirkel hulpmiddel
De Vertaalcirkel als diagnostisch hulpmiddel
Ceciel Borghouts
Vertaalcirkel kleuters
De Vertaalcirkel bij kleuters
Ceciel Borghouts
Tips zwakke rekenaars
Durf te kiezen in doelen: 19 tips voor zwakke rekenaars
Nina Boswinkel
Taal in rekenen
Zie je het voor je? Rekenen is per definitie talig!
Dolf Janson
Beter rekenonderwijs
Op weg naar beter rekenonderwijs
Dolf Janson
Functionele toetsvragen
Bronnen en contexten in toetsvragen niet functioneel
Gerdineke van Silfhout
Rekenproces in de rekenles
Het rekenproces in de rekenles - protocol ERWD
Korstiaan Karels
Tafels leren
Leren vermenigvuldigen: meer dan tafels leren!
Martie de Pater
Leerlijnen de baas
De leerlijnen de baas
Martie de Pater
Rekenonderwijs kleuters met de vertaalcirkel
Rekenonderwijs in groep 1-2
Ceciel Borghouts
Rekenen met een efficiente strategie
Rekenen met een efficiënte strategie
Ceciel Borghouts
Rekenen koppeling verhaal-som
Koppeling tussen verhaal en som
Ceciel Borghouts
Criteria methode rekenen
Criteria keuzeproces methode rekenen
Korstiaan Karels
leren is hoofdzaak, diploma bijzaak
Leren is hoofdzaak, diploma's een bijzaak
Joost van der Horst
Bekijk je rekenonderwijs eens anders
Bekijk je rekenonderwijs eens anders, want dat kan en dat moet!
Dolf Janson

Samenvatting

Voorkomen van rekenproblemen
Voorkomen van rekenproblemen - protocol dyscalculie
Korstiaan Karels

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 4000+ artikelen.