Kennisplatform
Schrijf nu in voor boeiende gratis webinars en leermodules!

Pedagogisch klimaat

Dossier: alle informatie over Pedagogisch klimaat

Om te kunnen leren, is een goed pedagogisch klimaat essentieel. Alleen in een omgeving waarin leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen, ontstaat er ruimte voor leren en ontwikkelen. Een positief pedagogisch klimaat draagt bij aan zowel de cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen.

Het pedagogisch klimaat omvat alle omgevingsfactoren die het welbevinden van de leerling beïnvloeden. Dit gaat niet alleen om fysieke aspecten, zoals de inrichting van de ruimte, maar ook om de manier waarop een leerkracht structuur biedt, orde houdt en communiceert. Factoren als sfeer, regelmaat en duidelijke verwachtingen spelen hierbij een grote rol.

De rol van de leraar is cruciaal bij het creëren van een positief pedagogisch klimaat. De pedagogische relatie tussen leraar en leerling is een kernaspect: wanneer leerlingen zich gehoord en begrepen voelen, neemt hun motivatie en betrokkenheid toe. Dit versterkt hun zelfvertrouwen en stimuleert een positieve leerhouding.

Leerlingen hebben behoefte aan betrokkenheid, ondersteuning, veiligheid en acceptatie. Door een positief pedagogisch klimaat te creëren, vergroot de leraar niet alleen de leerprestaties, maar ook het gedragsmanagement en de sociale cohesie binnen de groep.

Een sterk pedagogisch klimaat legt de basis voor een succesvolle schoolloopbaan, waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel op cognitief als sociaal vlak.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 februari 2025

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Preventie van gedragsproblemen: wat is de basis van je aanpak?Preventie van gedragsproblemen: wat is de basis van je aanpak?
 Wij-leren.nl Academie
Burgerschap: noodzaak of hype?Burgerschap: noodzaak of hype?
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Brutaal, boos of agressief gedrag op school
Brutaal, boos of agressief gedrag op school
Marleen Legemaat
Zes rollen van de leraar
De zes rollen van de leraar
Helèn de Jong
Vijf rollen leraar
De vijf rollen van de leraar
Machiel Karels
Zesde rol van de leraar
De zesde rol van de leraar
Machiel Karels
Gedraag je!
Gedraag je! Toegepaste gedragsleer voor een goed werkklimaat
Marleen Legemaat
Pedagogisch kader
Pedagogisch kader professionele netwerken onderwijs en kinderopvang
Helèn de Jong
Grip op de groep
Grip op de groep - Hoe vorm je een positieve groep?
Arja Kerpel
De Ringaanpak
De Ringaanpak - Een groepsdynamische benadering voor een veilige klas
Korstiaan Karels
3000 jaar denkers over onderwijs
3000 jaar denkers over onderwijs
Machiel Karels
Klassenkracht
Klasse(n)kracht - in zeven stappen naar een veilig en sociaal groepsklimaat
Arja Kerpel
Alles over pesten
Alles over pesten
Helèn de Jong
Groepsklimaat
Gelukkige kinderen in een gelukkige klas
Arja Kerpel
Sturen op autonomie
Sturen op autonomie - Transactionele analyse voor het onderwijs
Nelleke Herrewijnen
Roos van Leary interactiekunde professionals
Roos van Leary - interactiekunde voor professionals
redactie
Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep
Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep
Marleen Legemaat
Catharsia - Agora onderwijs in Roermond
Catharsia - een andere visie op onderwijs
Hartger Wassink
10 jaar Agora onderwijs
Agora onderwijs - een intrigerende benadering van leren
Machiel Karels
Orde houden
Orde houden
Marleen Legemaat
Recensie De Groepscode
De Groepscode - Boekrecensie
Niels de Jong

Samenvatting

Pedagogische opdracht
Pedagogische opdracht basisschool - onderwijsvisies - mensbeeld
Arja Kerpel
Pedagogisch klimaat
Pedagogisch klimaat - leidinggeven - veiligheid - orde in de klas
Arja Kerpel
Opvoeden
Opvoeden: opvattingen - middelen - maatschappelijke betekenis
Arja Kerpel
Roos van Leary -1-
Roos van Leary - uitleg - test - gebruik
Arja Kerpel
pedagogiek en opvoedkunde
Pedagogiek en opvoedkunde
Machiel Karels
Belonen gewenst gedrag blijvend effect op gedragsontwikkeling
Heeft een bepaalde wijze van belonen van gewenst gedrag bij kinderen van 4 tot 8 jaar een blijvend effect op een positieve gedragsontwikkeling?
redactie

Opinie

Interne sturing
Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen
Pedagogische tact
Zonder innerlijke verbondenheid, geen pedagogische tact
Anne van Hees

Verdieping

Pedagogiek handelingswetenschap
Pedagogiek, een betrokken handelingswetenschap
Gert Biesta
Innerlijkheid en humaniteit pedagogiek
Pedagogiek, innerlijkheid en humaniteit
Gert Biesta
Tijd voor pedagogiek
Over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vorming
Gert Biesta
Volwassen in de wereld
Wat er op het spel staat: volwassen in de wereld willen zijn
Gert Biesta
Subjectificatie - ander curriculum
Subjectiverend onderwijs: Het curriculum op zijn kop
Gert Biesta
Ongewenst contact in de klas
Ongewenst contact tussen leraar en leerling
Joost Karels
5 redenen waarom pesten niet stopt
Vijf redenen waarom pesten niet stopt
Ivo Mijland
Medogenloze groep
De meedogenloze groep
Wendy Brasz en Myra den Haan
Pedagogische tact gepersonaliseerd onderwijs
Pedagogische tact past bij gepersonaliseerd onderwijs
Tijl Rood
Fysiek straffen
Straffen in de klas - Historisch overzicht van visie op fysieke straf
Kees van Overveld
Aanraken van kinderen
Pedagogisch contact- verbondenheid door aanraking
Simone Mark
Veilige school
Een veilige school. Veiligheid in 5 stappen.
Elena Carmona van Loon
Leerbevorderende feedback
Feedback in de praktijk, hoe doe je dat?
Lia Voerman
Pedagogisch contact
Theoretische achtergronden van pedagogisch contact
Simone Mark
Pedagogisch leiderschap
Pedagogische tact - Het pedagogisch antwoord op ontkoppelingen
Marcel van Herpen
Didactisch coachen 1
Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1
Lia Voerman en Frans Faber
Vanzelfsprekende relatie
Zonder relatie, geen prestatie. Over Pedagogische Tact, Perspectief nemen en Leren van de toekomst
Marcel van Herpen
Macht of gezag
Onderwijs is een wij-woord
Ivo Mijland
Biesta reflectie
Reflecties bij Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta
Harm Klifman
Professionele houding
Passend onderwijzen vanuit vier dimensies
Peter Mol
Interpersoonlijke identiteit
Relatie met leerling van invloed op welzijn docent
Annemieke Top
No blame-methode
Pesten als familietrek? “Zo doen we dat bij ons…”
Ivo Mijland
Groepsvorming
De groep in je greep!
Ivo Mijland
Luisteren naar leerlingen
De Leerlingluisteraar is harthorend
Harry van de Pol
Mindfulness oefeningen
Mindfulness in de Klas
Hélène van Oudheusden
Hoge verwachtingen
Verwachtingen van kinderen? Leer van het Rosenthaleffect!
Marcel Schmeier
Pesten tips
Pesten: wat kun je doen in de klas?
Anton Horeweg
Leren en onderwijzen
Over leren en onderwijzen
Luc Stevens
Pedagogisch basisklimaat
Pedagogisch (basis) klimaat
Luc Stevens
Overdenken en doen
Overdenken en doen - Een pedagogische bijdrage aan adaptief onderwijs
Luc Stevens
Positive Behavior Support
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Monique Baard
Attitude in de klas
Het belang van attitudes in Passend Onderwijs
Anke de Boer
Werkklimaat tips
Het werkklimaat verbeteren via de kring
Jos Cöp
Aanraken van kinderen
Aanraken van kinderen: tussen levensbehoefte en taboe
Peter de Vries
Sociogram
Sociogram: inzicht in sociale relaties en tips voor de leerkracht
Arja Kerpel
Groepsprocessen
Groepsprocessen in de klas
Anton Horeweg
Brede school en integratie
De Brede School: passend onderwijs en integratie
Anke de Boer
Humor in de klas
Humor in de klas: een serieuze zaak. Geen grappen daarover.
Casper Hulshof
Korte counseling
Oplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder
Dirk van der Wulp
positief manipuleren
Positief manipuleren in de klas
Ivo Mijland
Tips om ontspannen om te gaan met je gezin
Hoe houden we het gezellig?!
Bertine van den Oever
Over innovatie en verbinding - pcm
Brief uit mijn hart
Jelte van der Kooi
Hardnekkig probleemgedrag moeilijke groep
Omgaan met probleemgedrag in de groep
Kees van Overveld
Commentaar curriculum.nu door Gert Biesta
Brief over de herziening van het curriculum
Gert Biesta
Goed gedrag aanleren vraagt om een professionele schoolcultuur
Onderwijs is teamsport. Goed gedrag aanleren ook.
Anton Horeweg
Klassenmanagement
Klassenmanagement: breekpunt of vliegwiel
Niels de Jong
De eerste 8 dimensies van Kindgericht Onderwijs voor het jonge kind
Kindgericht onderwijs voor het jonge kind
Bertine van den Oever
Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs
Nieuw boek over 10 jaar Agora-onderwijs
Rob Martens
Tips gouden weken
15 tips voor de gouden weken
Machiel Karels
Groepsprocessen - overzichtsartikel
Groepsprocessen: samen sterk voor een positief leerklimaat
Marleen Legemaat
roos van leary overzichtsartikel
De Roos van Leary: hoe je iets zegt en wat dat doet
Marleen Legemaat
Sociogram-overzichtsartikel
Het sociogram: sleutel tot inzicht in groepsdynamiek
Marleen Legemaat

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.