Leren lezen
Leren lezen is steeds beter worden in het begrijpen van geschreven woorden en zinnen. Een kind leert in verschillende fasen lezen, de een sneller dan de ander.
- De eerste fase is de fase van de ontluikende geletterdheid. In deze fase staan de functies van symbolen en letters centraal;
- De tweede fase is de fase van het aanvankelijk lezen. In deze fase worden de eerste letters en woorden geleerd, de leeshandeling wordt geïntegreerd en de leerling leert dat ook de inhoud van de woorden een rol speelt;
- In de derde fase, de fase van het voortgezet lezen, wordt het vlot stillezen, het globaal lezen en het lezen van leenwoorden ontwikkeld.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 31 maart 2020
Gerelateerd
Lesprogramma
Probeer gratis de Leerlijn Lezen en Schrijven
Complete leesmethodiek voor begrijpend- en voortgezet technisch lezen
De Schoolschrijver
De Schoolschrijver
Congres
Leesproblemen en dyslexie
Herken en begeleid leerlingen met stagnaties bij lezen
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs
Gratis webinar
Gratis serie webinars over actuele onderwijskundige thema's!
Bekende experts delen hun kennis
Wij-leren.online Academie
Wij-leren.online Academie
Webinar
Taalontwikkeling en taalbeleid
Gratis webinar met Karen Heij
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie
Ontdekkend leren lezen - Acht hoofdkenmerken
Ewald Vervaet
Ontdekkend leren lezen
Ewald Vervaet
Beter begrip door vloeiend lezen
Karin van de Mortel
Begrijpend Lezen - geen vak maar een houding
Terry van de Beek
Hoe zinvol is het onderscheid tussen technisch, begrijpend en studerend lezen
Paul Filipiak
Makkelijk en moeilijk lezen
Paul Filipiak
Een goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs.
Gerdineke van Silfhout
The Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip
Karin van de Mortel
Leesonderwijs: begin pas als het kind aan lezen toe is
Ewald Vervaet
Woorden en betekenissen
Dolf Janson
Leesproblemen en dyslexie -1-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie -2-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Comorbiditeit -3-
Paul Filipiak
Leesproblemen: fonologische dyslexie -4-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Hardnekkigheid -5-
Paul Filipiak
Leesproblemen en dyslexie: Preventie -6-
Paul Filipiak
Directe instructie doorgelicht - 1: een kritische blik
Ewald Vervaet
Leesproblemen en dyslexie: Preventie -7-
Paul Filipiak
Hulp bij leesproblemen en dyslexie -8-
Paul Filipiak
Ouder en jonge kind betrekken bij het onderwijsleerproces
Ite Wolters
Leesproblemen en dyslexie: Hulpprogramma`s -9-
Paul Filipiak
Directe instructie doorgelicht - 2: leesonderwijs en directe instructie
Ewald Vervaet
Leesproblemen en dyslexie: Toegankelijkheid -10-
Paul Filipiak
Directe instructie doorgelicht - 3: is trainen van kleuters mogelijk?
Ewald Vervaet
Fonologische vaardigheden -1-
Jeanne Buijks
Moeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten?
Jos Cöp
Moeten we ons leesonderwijs anders gaan inrichten?
Jos Cöp
Vloeiend doorstromen van groep 2 naar groep 3
Aafke Bouwman
Directe instructie doorgelicht - 4: de kijk vanuit de psychologie
Ewald Vervaet
Directe instructie doorgelicht - 5: wat zegt het onderzoek?
Ewald Vervaet
Directe instructie doorgelicht - 6: bezwaren tegen EDI-kleuteronderwijs
Ewald Vervaet
Fonologische zwakte - Speciale hulp bij het aanvankelijk lezen -9-
Jeanne Buijks
Het ontwikkelen van autonome leesmotivatie bij vrij lezen
Anneke Bemer
Lerende leeshulp
Karin van de Mortel
Pratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0-
Paul Filipiak
Woordselectie en didactiek -5-
Paul Filipiak
Woordselectie (1) -2-
Paul Filipiak
Woordselectie (2) -3-
Paul Filipiak
Woordselectie (3) -4-
Paul Filipiak
Woordenschatonderwijs -6-
Paul Filipiak
Pratend woorden leren -7-
Paul Filipiak
Lezend woorden leren -8-
Paul Filipiak
Kennisgericht woorden leren -9-
Paul Filipiak
Toetsing -10-
Paul Filipiak
Woorden in het brein -11-
Paul Filipiak
Woordselectie en woordenschatdidactiek -12-
Paul Filipiak
Pratend en lezend woorden leren; Intro en overzicht -0-
Paul Filipiak
Woordselectie (1) -2-
Paul Filipiak
Woordselectie (2) -3-
Paul Filipiak
(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5)
Paul Filipiak
Onderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7)
Paul Filipiak
Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10)
Paul Filipiak
Leesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8)
Paul Filipiak
(Hardop)denkend leren lezen - Begrijpend lezen is denkend lezen - intro en overzicht (0)
Paul Filipiak
Leesstrategieën en leesdoelen - Wat werkt? (10)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Kenmerken leesonderwijs (1)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Een glimp van een onzichtbare activiteit (2)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Begrijpend lezen is denkend lezen en leesmotivatie (3)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Kennis, woordenschat en lezen (4)
Paul Filipiak
Het denkend lezen in perspectief - Zaakvakgericht leesonderwijs (5)
Paul Filipiak
Onderwijs in denkend lezen - Het basis-lesmodel (7)
Paul Filipiak
Leesstrategieën en leesdoelen - De keuze en definitie van leesstrategieën (8)
Paul Filipiak
Leesbevordering en myopie preventie
Iris Breetvelt
Lezen, waarom zou je?
Dolf Janson
Lezen, waarom zou je?
Dolf Janson
Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3
Anneke Bemer
Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3
Anneke Bemer
Drie cruciale fases in het leesonderwijs in groep 3
Anneke Bemer
Succesvol beginnend lezen
Paul Filipiak
Succesvol beginnend lezen
Paul Filipiak
Begrijpend lezen, de scheve toren van Pisa
Bert Kalkman
Zo ontdek ik het lezen!
Machiel Karels
Doe maar taal
Marleen Legemaat
Close Reading - Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs
Marleen Legemaat
Vloeiend van groep 2 naar 3
Marleen Legemaat
Technisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool.
Paul Filipiak
Technisch lezen in een doorlopende lijn; een praktisch handboek voor de basisschool.
Paul Filipiak
Wat zijn metingen in het onderwijs waard?
Ewald Vervaet
[extra-breed-algemeen-kolom2]