Empirische cyclus
De empirische cyclus is een stappenplan wat je volgt bij een onderzoek om kennis op te doen uit ervaring. Deze cyclus kent twee varianten:
- De onderzoekscyclus. Deze cyclus volg je als je iets wilt weten of begrijpen.
- De ontwerpcyclus. Deze cyclus volg je als je een probleem wilt oplossen door iets (nieuws) te maken.
Een empirische cyclus is doorgaans opgebouwd uit de volgende stappen:
- Introductie van het probleem.
- Vragen verzinnen en een hypothese formuleren.
- Een testsituatie bedenken.
- Het onderzoek uitvoeren en de data verzamelen.
- De hypothese toetsen en evalueren.
- Rapporteren en presenteren.
Tijdens dit proces doorlopen de leerlingen drie niveaus: ervaren, relateren en theoretiseren.
De empirische cyclus is een goed model om een krachtige leeromgeving te ontwikkelen en om kennis op te doen uit ervaring.
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 15 december 2021
Gerelateerd
Wetenschapsoriëntatie vwo-breed alternatief voor ANW
René Leverink
Talent en talentontwikkeling van en door leraren en scholen
Hanno van Keulen
Talentontwikkeling met wetenschap en techniek
Hanno van Keulen
Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (1)
Hanno van Keulen
Techniek - Onderzoeken met de empirische cyclus (2)
Hanno van Keulen
Fascinerende ontdekkingen met kinderen rondom wetenschap en techniek
Arja Kerpel
Techniek: leren door doen. Hoe geef je techniek een plek in het onderwijs?
Arja Kerpel
Het belang van maakonderwijs op de basisschool. Tjipcast 020
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]