Zelfregulatie
Zelfregulatie is het vermogen om goede keuzes te maken uit de eigen gedragsmogelijkheden en deze gedragingen zelf of samen met anderen te realiseren, evalueren en verbeteren.
Zelfregulatie vaardigheden
Vaardigheden die het zelfregulerend vermogen ondersteunen zijn:
- Het reguleren van gedachten, gevoelens, vermogens en gedrag.
- Het afstemmen. Dit is een belangrijke vaardigheid als het gaat om het samenwerken met de omgeving.
- Omgaan met feedback. Met jezelf reflecteren op feedback uit de omgeving.
(Bron: Kessels & Smit, 2004)
Nadenken over leerproces
Metacognitie en zelfregulerend leren zijn erop gericht leerlingen zelf concreter te laten nadenken over hun leerproces. Vaak krijgen leerlingen speciale programma’s aangereikt om te leren hoe ze hun leerproces kunnen plannen, monitoren en evalueren.
De interventies die gericht zijn op zelfregulatie zijn doorgaans zo ingericht dat leerlingen zelf hun strategie kunnen bepalen en leren wat de beste aanpak is voor een bepaalde leertaak.
Onderdelen zelfregulatie
Zelfregulerend leren kan in drie hoofdcategorieën worden onderverdeeld:
- cognitie (het mentale proces van weten, begrijpen en leren);
- metacognitie (vaak omschreven als ‘leren leren’);
- motivatie (de bereidheid om onze (meta)cognitieve vaardigheden in te zetten).
Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!
Laatst geactualiseerd op 1 december 2023
Gerelateerd
Webinar
Intrinsieke motivatie en spel: de echte motor onder leren?
Gratis webinar met Rob Martens
Wij-leren.nl Academie
Wij-leren.nl Academie
Opleiding
Gedragsexpert in het vmbo en mbo
Professioneel omgaan met gedrag van jongeren op school
Medilex Onderwijs
Medilex Onderwijs
Praten over het leerproces bevordert metacognitieve vaardigheden
Annemieke Top
Montessori methode - wat is Montessori onderwijs?
Machiel Karels
Motivatie - intrinsieke en extrinsieke motivatie
Machiel Karels
Zelfsturing stimuleren met een digitaal portfolio
Maaike van de Loo
Deze 12 onderwijsveranderingen zijn kindgericht en toekomstbestendig xxxxxxxxxxx
Machiel Karels
Leer hoogbegaafde kinderen zelf te sturen!
Martine Blonk - Meulenkamp
Leraarvaardigheden voor kindgericht onderwijs
Machiel Karels
Doelen stellen bij het gepersonaliseerd onderwijs
Tijl Rood
Het kind is eigenaar van zijn ontwikkeling en is daarvoor competent
Luc Stevens
Wat is gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood
Is de attitude en het gedrag van leerlingen te beïnvloeden?
Michel Verdoorn
Adaptieve software zet onderwijs op zijn kop
Tijl Rood
Hoe organiseer je gepersonaliseerd onderwijs?
Tijl Rood
Flip je school: het waarom van gepersonaliseerd leren
Tijl Rood
Motivatie meten en verbeteren - De motivatiespiegel
Ton van der Valk
Hoe help je leerlingen om gemotiveerd te raken? - 10 praktische inzichten voor onderwijsprofessionals
Yvonne van Sark
De puberijsberg en de warme leraar - Jongeren beter begrijpen
Ingrid van Essen
Hakken in het zand. Niet touwtrekken met pubers
Ivo Mijland
Hoe laat je intrinsieke motivatie groeien?
Dirk van der Wulp
Beter differentiëren dankzij zelfgereguleerd differentiëren
Michel Verdoorn
Wat zegt onderzoek over Zelfgereguleerd differentiëren (ZRD)?
Michel Verdoorn
Meer motivatie door oplossingsgerichte feedback
Dirk van der Wulp
Leertaal en leercultuur bevorderen door het inzetten van kindgesprekken
Martine Blonk - Meulenkamp
Activerende didactiek en coachend leraargedrag
Machiel Karels
Alles wat je in je mars hebt in je eigen hand
redactie
Wat leerlingen nu leren
Zelfsturing en executieve functies stimuleren in spel
Lilian van der Bolt
Zelfstandig leergedrag in het VO - de hefboom voor succes?
Machiel Karels
Leerlingen zien en laten zien wat je van ze verwacht
Elena Carmona van Loon
(Hoog)begaafde leerlingen en de overgang van PO naar VO
Martine Blonk - Meulenkamp
Evidence informed werken in het onderwijs
Jaap Versfelt
Zelfaanvaarding - Bouwstenen voor individueel geluk
Hilde van Rossen
Groeien in zelfaanvaarding, 13 concrete adviezen
Hilde van Rossen
Eigenaarschap van het leren - 5 tips om hier beter op te oriënteren
Michel Verdoorn
Optimaliserend Onderwijs (2). Doorlopende leerprocessen en verantwoorde zelfregulatie
Ton Mooij
Preventie van schoolproblemen (2) - Criteria en kenmerken van Optimaliserend onderwijs
Ton Mooij
Hoe zet je leerlingen aan het denken over hun eigen leren?
Nina Parrish
Leren als een gesofisticeerd proces: een paar bijzonderheden van het menselijk geheugen.
Tim Surma
10 vragen over autonomie
Machiel Karels
De leeruitdaging - James Nottingham
Machiel Karels
De zesde rol van de leraar
Machiel Karels
Puberbrein binnenstebuiten
Helèn de Jong
Talent binnenstebuiten - Daag jongeren uit met hun talenten aan de slag te gaan
Helèn de Jong
Temperamentvolle kinderen - Tips om deze kinderen te begeleiden
Arja Kerpel
Handboek leren leren - 5 krachtige principes
Arja Kerpel
Voorkom probleemgedrag
Arja Kerpel
Wanneer krijgen we weer les? - Een mbo school in transitie -
Joost Karels
De leeruitdaging voor jonge kinderen - Diep leren
Bertine van den Oever
Samenwerkend Leiderschap - leiders met impact
Carlien Ostermeier
Nieuwe autoriteit
Marleen Legemaat
Nieuwe autoriteit
Marleen Legemaat
Nieuwe autoriteit voor ouders
Marleen Legemaat
Lees- en reflectieboek voor dromerige kinderen
Marleen Legemaat
ReguLEER - Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren
Machiel Karels
Stop marginalisering in het onderwijs
Marjoke Hinnen
Zelfregulatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Maarten van Buuren over autonomie en zelfsturing volgens Spinoza
redactie
Motivatie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Metacognitie in een video van één minuut uitgelegd
redactie
Hoeveel eigenaarschap kunnen professionals aan? Tjipcast 0012
redactie
Het belang van autonomie en zelfsturing: Tjipcast 002
redactie
[extra-breed-algemeen-kolom2]
109 autonomie
79 eigenaarschap
32 evalueren
51 extrinsieke motivatie
99 intrinsieke motivatie
96 kindgericht onderwijs
85 metacognitie
51 reflecteren
42 zelfbeeld
55 zelfbeoordeling
41 zelfdeterminatie theorie
79 eigenaarschap
32 evalueren
51 extrinsieke motivatie
99 intrinsieke motivatie
96 kindgericht onderwijs
85 metacognitie
51 reflecteren
42 zelfbeeld
55 zelfbeoordeling
41 zelfdeterminatie theorie
Het EQ- Babbelspel - Een leerzaam spel voor kleine sova-groepen
Korstiaan Karels
Team Toppers - Leer je talenten kennen met de teamrollen van Belbin
Arja Kerpel
Complimentenspel - PCM
Korstiaan Karels
Ik en mijn gevoelens - Voel je je blij, boos, bang of bedroefd?
Annemarie Brouwer